În ședința de Guvern de astăzi, a fost adoptat un PROIECT DE LEGE pentru aprobarea Contractului de finanţare – Cofinanţare aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă pentru linia feroviară Cluj-Napoca-Episcopia Bihor – dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, semnat la Bucureşti la 26 noiembrie 2024 şi la Luxemburg la 7 ianuarie 2025
Proiectul de lege aprobă un contract de finanțare în valoare de 300 de milioane euro de la Banca Europeană de Investiții, pentru susținerea lucrărilor de reabilitare a liniei feroviare Cluj-Napoca – Episcopia Bihor.
Acest împrumut are rolul de a sprijini autoritățile române în acoperirea contribuției naționale prin finanțarea deficitului bugetului de stat generat pe durata implementării proiectului.
Valoarea totală estimată a proiectului este de 1,9 miliarde de euro, din care aproximativ 1,1 miliarde euro provin din alocarea acordată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), diferența fiind asigurată din bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, și din veniturile proprii ale CNCF CFR SA.
Proiectul vizează electrificarea și reabilitarea liniei Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, fiind inclus în Master Planul General de Transport al României și în lista proiectelor prioritare identificate împreună cu Uniunea Europeană.
Obiectivele principale ale investiției sunt creșterea vitezei maxime operaționale la 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru trenurile de marfă și asigurarea interoperabilității infrastructurii feroviare pe Coridorul Rin-Dunăre;
Lucrările includ construirea a 18 km de linie dublă nouă, desființarea trecerilor la nivel care nu respectă normele de siguranță și realizarea de pasaje denivelate.
Finalizarea proiectului este estimată pentru anul 2027. Împrumutul de la BEI va fi atras în maximum 10 tranșe, fiecare de minimum 30 milioane euro, și va acoperi până la 50% din costul total al investiției.
Beneficiile preconizate includ reducerea aglomerărilor rutiere, diminuarea poluării și a consumului de carburanți, precum și scurtarea timpului de transport pentru pasageri și mărfuri între Cluj-Napoca, Oradea și Episcopia Bihor.
Proiectul de lege adoptat de Guvern va fi transmis spre dezbatere și aprobare Parlamentului.
Tot în ședința de astăzi, a fot adoptat și PROIECT DE LEGE pentru aprobarea Contractului de finanţare – Cofinanţare MRR pentru linia CF Caransebeş-Arad – dintre România şi Banca Europeană de Investiţii, semnat la Bucureşti la 26 noiembrie 2024 şi la Luxemburg la 7 ianuarie 2025
Actul normativ aprobă Contractul de finanțare pentru Linia feroviară Caransebeș – Arad, cofinanțare aferentă Mecanismului de redresare și reziliență dintre România și Banca Europeană de Investiții, în valoare de 300 milioane euro.
Proiectul este estimat că se va finaliza în 2029, iar data finală de disponibilizare a împrumutului este de 72 de luni de la data semnării Contractului de finanțare.
Valoarea estimată a proiectului este de 1,758 miliarde euro (inclusiv TVA și achiziția de terenuri), alocarea aferentă PNRR fiind în sumă de circa 1,1 miliarde euro. Diferența, până la concurența valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și din veniturile proprii ale Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, precum și din alte surse legal constituite. Împrumutul în valoare de 300 de milioane de euro va sprijini autoritățile române în acoperirea acestei contribuții prin finanțarea deficitului bugetului de stat creat pe parcursul implementării proiectului.
Implementarea proiectului va fi asigurată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin CNCF CFR SA, în calitate de agenție de implementare.
Proiectul de lege adoptat de Guvern va fi transmis spre dezbatere și aprobare Parlamentului.

