Ѕenatorul PЅD Argeș, Ovidiu Puiu, trage un semnal de alarmă, pe tema abandonului școlar. Mai mult de 30 de școli din Argeș vor beneficia de fonduri prin PNRR, cu scopul de a diminua riscul abandonului școlar.

 

„Peste 30 de școli din Argeș se află pe lista celor 1391 câștigători de granturi din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS), finanțat prin PNRR. Îmbucurător este faptul că aceste școli vor primi până la 200 de mii de euro pentru a diminua riscul de abandon școlar și a crește procentul de elevi care finalizează învățământul gimnazial, participă la Evaluarea Națională și acced ulterior către învățământul secundar superior. Trist totodată faptul că atât de multe școli din România s-au încadrat în criteriile de eligibilitate, adică au făcut dovada unui risc foarte ridicat de vulnerabilitate!  Și acestea nu sunt toate!

*

Indubitabil, lupta cu abandonul școlar trebuie dusă pe multiple fronturi.

*

Școala este, în contextul dat, principalul agent al schimbării. Școala are acum la dispoziție resurse cu care să pună în mișcare schimbarea. Fiecare participant la competiția de granturi a avut la dispoziție un meniu de activități de screening, prevenire, intervenție, compensare și digitalizare – din care să le aleagă pe cele optime în raport cu situația specifică. La finalizarea proiectelor este așteptat să se îmbunătățească procesele de predare – învățare – evaluare și eficiența și eficacitatea școlilor, reflectată în principal în reducerea ratei de abandon școlar. Pentru cele mai multe dintre școlile câștigătoare, acesta este probabil primul grant câștigat prin competiție și prima dată când au de-a face cu concepte precum grup țintă, beneficiari, indicatori de rezultat vs. indicatori de realizare, aranjamente instituționale, sustenabilitate etc. Nu sunt puține cazurile în care  școlile și-au asumat că vor reduce la zero abandonul școlar, situație ideală, dar poate puțin irealistă raportat la vremurile pe care le traversăm. Toată atenția trebuie îndreptată așadar către susținerea școlilor în faza de implementare, un rol decisiv revenind echipei centrale de la a Ministerului Educației și inspectoratelor școlare.

*

Lupta cu abandonul școlar nu se oprește însă la nivelul școlii. Școala este parte a unui sistem care să trebuie să fie funcțional în toate punctele sale. Fiecare elev în risc de abandon școlar are o situație particulară, care trebuie înțeleasă și abordată cu instrumente personalizate, cu implicarea activă a psihologilor și consilierilor de specialitate. În mod obligatoriu, familiile elevilor trebuie să fie și ele parte a acestui demers și să fie sensibilizate cu privire la rolul școlii în asigurarea unui viitor mai bun pentru copilul lor. Mai departe, comunitatea locală, trebuie mobilizată pentru a-și arăta solidaritatea. Știm cu toții și am primit milioane de dovezi în ultimul timp că românii au, în filonul lor, simțul profund al solidarității, doar că acesta trebuie activat! În cazul de față, școala trebuie să își propună să semnaleze în comunitate că există o cauză comună și să se ofere să fie hub pentru sprijinul comunitar. Mergând și mai departe, sistemul de educație, în ansamblul său, are un rol-cheie în coordonare și motivare, el fiind cel care ”păstorește” normele, regulile, cultura organizațională și mai ales oamenii din sistem!

*

Orice început are în el o doză de optimism și de aceea adresez felicitări sincere atât celor care au gândit programul, cât și școlilor care au câștigat granturi în această primă rundă! Sper ca împreună să reușim să semnalăm că abandonul școlar este un adevărat cancer pentru România și să aducem tema cât mai

sus pe agenda publică! Și, la fel de important, sper să ne mobilizăm cu toții și să nu lăsăm școlile singure în lupta cu abandonul școlar!”, a transmis, Ovidiu Puiu.

Cât de util a fost acest articol?

Faceți clic pe o stea pentru a-l evalua!

Rata medie 0 / 5. Număr de voturi: 0

Niciun vot până acum! Fii primul care evaluează această postare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.