
Între 2019 și 2023 partidele au cheltuit 100 de milioane de lei pentru publicitate online pe teme politice, electorale și sociale. Cei mai mulți bani s-au dus către Facebook și Instagram – 80 milioane lei, urmați de Google și Youtube – 18 milioane lei. Peste jumătate din acești bani au fost cheltuiți de PSD, PNL și USR, potrivit Expert Forum.
Cu toate acestea, estimează Expert Forum, publicitatea online este o parte infimă din publicitatea politică. În 2023, partidele au cheltuit pentru primele 11 luni 110 milioane de lei pentru presă și propagandă din subvenții, însă în biblioteca de reclame a Facebook nu se regăsesc mai mult de 9 milioane.
De asemenea, din 2021 s-au cheltuit pe propagandă din subvenții mai mult de 273 de milioane de lei, ceea ce depășește cu mult publicitatea online. Acest fapt arată că mare parte din banii de promovare nu merg în campanii de promovare pe platformele sociale media, ci ajung la siteuri, TV și radio, precizează Expert Forum.
EFOR a lansat două rapoarte de analiză, care ilustrează cum s-au cheltuit banii pentru publicitate politică și electorală între 2019 și 2023, prin Facebook și Google, precum și care au fost temele principale vehiculate de partidele politice și politicieni în ultimul an.
USR a investit cel mai mult în comunicare online urmat de PNL și PSD. De asemenea, USR mai are în top 10 paginile Alianței USR-Plus, cea a președintelui Cătălin Drulă și a campaniei Fără Penali în Funcții Publice.
În schimb, PNL a înregistrat cel mai mare număr de reclame pe Facebook cu peste 70 de mii de reclame.
În categoria paginilor PSD a fost inclusă și cea a președintelui Marcel Ciolacu.
În perioada 2019-2023, partidele au cheltuit cei mai mulți bani pentru a ajunge la utilizatorii Facebook din București (15%) și județe cu municipii importante precum Cluj, Iași, Constanța sau Timiș. Județele în care partidele au investit cel mai puțin sunt cele din zona de influență UDMR (Covasna, Harghita, Mureș etc), dar și Tulcea sau Giurgiu.
PSD a cheltuit cei mai mulți bani în București (12%), apoi în județele Constanța, Brașov, Iași și Bacău (4%). Cea mai puțină atenție au primit Covasna, Sălaj și Harghita (0,6-0.7%).
PNL a cheltuit 14% în București, 5% în Maramureș și câte 4% în Iași, Cluj și Mureș.
USR a cheltuit în București 14%, Iași (6%), Maramureș 5% și Constanța, Brașov, Prahova (4%). Cel mai puțin au cheltuit la Covasna, Tulcea și Giurgiu.
UDMR a cheltuit aproape toți banii în Harghita (26%), Mureș (18%), Cluj (12%), Covasna, Satu Mare și Bihor (câte 9%).
AUR a cheltuit cei mai mulți bani în București (12%), Suceava (8%), Arad (6%), respectiv Hunedoara, Ilfov, Timiș (4%). Cei mai puțini bani au fost cheltuiți în Bistrița Năsăud, Covasna și Giurgiu.