Ministerul Finanţelor Publice a postat pe site, la rubrica Transparență decizională, proiectul de Hotărâre de Guvern prin care se aduc o serie de modificări în scopul aplicării mai eficiente a schemei de ajutor de stat privind returnarea a 4 eurocenți din acciza pentru motorină.

 

    Proiectul de Hotărâre de Guvern vizează, în principal, două aspecte: asigurarea finanțării schemei de ajutor de stat și flexibilizarea condițiilor de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească transportatorii rutieri licențiați care beneficiază de returnarea celor 4 eurocenți pentru fiecare litru de motorină, accesând această schemă de ajutor de stat.

    Astfel, prin proiectul de act normativ se stabilește că bugetul anual al schemei de ajutor de stat, credite de angajament și bugetare, va fi prevăzut la o poziție distinctă în cadrul bugetului Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni Generale, cu încadrarea în prevederile bugetare aferente Programului ,,Ajutoare de stat pentru finanțarea proiectelor pentru investiții’’ după cum urmează:

    • pentru anul 2014, credite de angajament și bugetare în valoare de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro;
    • pentru anii următori, credite de angajament și bugetare astfel cum vor fi aprobate prin legile bugetare anuale fără a depăși 626,5 milioane lei pentru anul 2015, 643,2 milioane lei pentru anul 2016, 661,7 milioane lei pentru anul 2017, 680,7 milioane lei pentru anul 2018, respectiv 369,5 milioane lei pentru anul 2019.

    O altă modificare se referă la stabilirea perioadei pentru în care vor fi procesate cererile de restituire de accize, respectiv plata ajutorului de stat se va realiza până la data de 31 decembrie 2019 inclusiv, fiind necesară o perioadă de timp pentru procesarea cererilor de restituire depuse în trimestrul I 2019. Aceasta prevedere este necesară întrucât în Ordonanța de urgență nr. 14/2014 se prevede că restituirea de accize se realizează pentru motorina achiziționată între data intrării în vigoare a HG 537/2014 şi 31 martie 2019 inclusiv.

    Proiectul de Hotărâre de Guvern include, de asemenea, o serie de modificări privind clarificarea și flexibilizarea condițiilor de eligibilitate pentru transportatorii rutieri licențiați care pot aplica pentru această schemă de ajutor de stat.

    Astfel, operatorii economici care au creanțe de recuperat de la bugetului de stat – de exemplu TVA de rambursat – dar, în același timp, au și datorii, vor fi eligibili pentru a aplica în scopul restituirii accizei, în măsura în care datoriile acestora sunt mai mici decât creanțele asupra bugetului de stat. Situația trebuie dovedită de certificatele de atestare fiscală.

    Totodată, a fost menținută drept condiție de eligibilitate pentru operatorii din transport rutier interdicția de a avea restanțe la bugetul general consolidat, la momentul înregistrării acestora în Registrul vehiculelor şi al operatorilor economici eligibili pentru restituirea de accize. Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern, se elimină condiția de a nu înregistra restanțe bugetare la momentul efectuării rambursării de accize, dintre condițiile de eligibilitate, această dovadă fiind necesară numai la momentul depunerii cererii de restituire de accize.

    Proiectul de act normativ aduce clarificări și în ceea ce privește condiția de eligibilitate a operatorilor economici care la un moment dat au fost declarați inactivi. Proiectul de HG precizează explicit că un operator care a avut o perioadă de inactivitate și a fost declarat ca atare, dar și-a reluat activitatea și, în momentul înregistrării în Registrul vehiculelor şi al operatorilor economici eligibili pentru restituirea de accize, devenise din nou activ, va putea fi eligibil pentru a obține returnarea accizei de 4 eurocenți pentru fiecare litru de motorină.

    De asemenea, în scopul aplicării unui tratament unitar tuturor operatorilor economici, indiferent dacă sunt licențiați în România sau în alte state membre, condițiile de eligibilitate care stabilesc că operatorii economici nu trebuie să se afle în procedură de executare silită, faliment, orice formă de reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operaţională sau lichidare, respectiv nu trebuie să intre în categoria întreprinderilor în dificultate, sunt stabilite şi în sarcina operatorilor economici din U.E.

    Proiectul de Hotărâre va fi transmis spre analiză și aprobare Guvernului.

Cât de util a fost acest articol?

Faceți clic pe o stea pentru a-l evalua!

Rata medie 0 / 5. Număr de voturi: 0

Niciun vot până acum! Fii primul care evaluează această postare.

Autor:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *