„Educație pentru sanatate” – tema propusa spre dezbatere de catre Departamentul pentru Egalitate de Sanse intre Femei si Barbati

 Astăzi, la sediul Departamentului pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați (DESFB), a avut loc prima întâlnire de lucru privind tematica educației pentru sănătate. Întâlnirea a fost condusă de doamna Secretar de Stat Ioana Liana Cazacu și au participat doamna Secretar de Stat Gabriela Coman din partea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, domnul Secretar General Adjunct Gabriel Ispas din partea Ministerului Educației Naționale, doamna Consilier – Direcția de Sănătate Publică, Botoșani, Onofrei Lidia  din partea Ministerului Sănătății, doamna Gina Apolzan din partea UNICEF, dar și reprezentanți ai societății civile: Coaliția pentru Egalitate de Gen (Carmen Gheorghe), Centrul de Dezvoltare Curriculară și Studii de Gen: FILIA (Andreea Bragă), Societatea de Educație Contraceptivă și Sexuală (SECS, Borbala Koo), Programul BiblioNet (Daniela Drăghici).

 

Scopul întâlnirii a fost acela de a crea un grup de lucru privind educația pentru sănătate, reunind deopotrivă reprezentanți ai instituțiilor publice cât și cei ai societății civile. Cadrul legislativ actual este în acord cu legislația internațională în ceea ce privește educația și accesul la o educație de calitate, protecția drepturilor copilului, asistența socială oferită categoriilor vulnerabile/defavorizate și serviciile medicale. La nivel practic, au fost identificate o serie de probleme concrete în ceea ce privește asigurarea acestor drepturi tinerilor. În acest context, DESFB a considerat necesară inițierea unui grup de lucru cu specialiști din instituțiile de stat și din mediul ONG pentru a analiza legislația și politicile existente în domeniu ca punct de pornire atât pentru identificarea, cât și pentru rezolvarea problemelor constatate.

 

În acest sens, doamna Ioana Liana Cazacu a menționat „Este foarte important ca pozițiile dintre instituțiilor statului și societății civile să fie complementare, nu antagonice. Fiecare în domeniul nostru de expertiză, putem aduce îmbunătățiri, dar cred că o schimbare o putem realiza doar împreună. Programele școlare trebuie să vină în întâmpinarea nevoilor fundamentale de educație ale oricărui copil și adolescent în formarea unui stil de viață sănătos, dobândirea de repere în orientarea școlară și profesională devin condiții esențiale pentru dezvoltarea armonioasă a personalității elevului. De aceea, consider importantă abordarea integrată a domeniilor educației pentru sănătate din perspectivă științifică, pedagogică și legislativă cu respectarea principiului egalității de gen.”

 

În cadrul grupului de lucru s-au atins multe dintre minusurile constatate în acest domeniu: lipsa fondurilor, discriminarea multiplă (de gen, etnică, de dizabilitate ș.a.), problemele din comunitățile sărace, violența domestică și faptul că aceasta este larg tolerată de către cetățenii României, lipsa unor măsuri de evaluare a modulelor școlare de educație pentru sănătate, lipsa unor măsuri sustenabile de integrare a tinerilor instituționalizați în societate.

 

Domnul Gabriel Ispas a susținut în cadrul întâlnirii faptul că „este necesar ca noi, ca autorități publice, în parteneriat cu ONG-urile, să facem proiecte în folosul beneficiarilor”. În aceeași idee, Borbala Koo (SECS) și-a exprimat punctul de vedere: „Este un moment oportun să evaluăm programul de educație pentru sănătate. Noi ca ONG nu susținem obligativitatea acestei materii în curriculă, credem că este neavenită în programa școlară din România, dar considerăm că este necesară obligativitatea școlilor de a oferi informații privind educația pentru sănătate.” Doamna Lidia Onofrei întărește ideea enunțată de doamna Ioana Liana Cazacu și anume că doar prin forțe unite putem produce o schimbare: „Doar împreună cu alți parteneri am văzut rezultate. Spre exemplu, am format în zona Botoșani asistenți medicali pe planificare familială, iar în comunitate s-au creat grupuri de suport pentru consilierea tinerilor.”

 

În urma întâlnirii de lucru s-au stabilit direcții de acțiune și s-au împărțit sarcini, astfel încât între instituțiile implicate să existe un dialog și o formă integrată de abordare a problematicii.

 

În concluzie, dezvoltarea capacității statale de a remedia vulnerabilitățile adolescenților rămâne o provocare în contextul actual, dar odată cu implicarea ONG-urilor relevante în domeniu vor fi create mecanismele alternative necesare care să contribuie la îmbunătățirea dezvoltării armonioase a tinerilor în societate.

Cât de util a fost acest articol?

Faceți clic pe o stea pentru a-l evalua!

Rata medie 0 / 5. Număr de voturi: 0

Niciun vot până acum! Fii primul care evaluează această postare.

Autor:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *