
Hotărârea are la bază solicitări ale autorităților administrației publice privind situațiile de blocaj financiar în care se regăsesc unele unități administrativ-teritoriale. Solicitările vizează 11 localități: Oraşul Aninoasa și Municipiul Lupeni (jud. Hunedoara), Comuna Izvoarele (jud. Giurgiu), Comuna Ciocăneşti (jud. Dâmbovița), Municipiul Reșița (jud. Caraș-Severin), Orașul Luduș (jud. Mureș), Comunele Teaca, Livezile, Budacu de Jos și Parva (jud. Bistrița-Năsăud), Comuna Dudeștii Vechi (jud.Timiș). În unele cazuri, este vorba de datorii și arierate acumulate timp de peste 5 ani.
Actul normativ prevede că decontarea sumelor se va realiza în baza documentelor justificative transmise de unitățile administrativ-teritoriale. Ordonatorii principali de credite ai bugetului local din fiecare localitate în cauză vor răspunde de modul de utilizare, în conformitate cu dispoziţiile legale, a sumelor repartizate.
Hotărârea mai prevede că, transferul sumelor necesare către administrația locală se face din bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), care va fi suplimentat corespunzător, în acest scop.
Hotărărea are la bază OUG nr. 8/2014, care prevede următoarea derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice (cu modificările şi completările ulterioare): în anul 2014 pot fi alocate ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale, prin hotărâre a Guvernului, sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prin majorarea transferurilor de la bugetul de stat către bugetele locale.